Skip to main content

Selamat Hari Ibu... Mak!

Salam...

Ehem! Ehem! Pengumuman...eceh! Entri ini khas ditujukan untuk emak tersayang (tengok semua orang buat, aku pun nak gak buat jugak!)... Selamat Hari Ibu... Puan Hajjah Hasmah Bt. Markom! Macam jugak hari2 penghargaan yang biasa kita dengar. Tak semestinya sambut untuk hari ini je kan? Setiap hari sepatutnya kita raikan ibu2 kita, mak2 kita, mama2 kita, mami2 kita, umi2 kita, amma2 kita... Harap2 setiap saat, setiap masa kita TAK LUPAkan diorang semua. Tak kiralah yang MASIH hidup atau yang dah pun pergi MENGHADAP ILLAHI... Sentiasa sedekahkan al-Fatihah...

Pernah satu masa dulu, aku pergi motivasi (gantikan sorang adik aku) dan aku sorang pulak paling senior masa tu... Orang yang bagi ceramah tu ingatkan masa baca al-Fatihah, bayangkan muka mak2 kita, ayah2 kita, adik-beradik kita, atuk nenek kita...n so on... Masa tu untuk belajar la... Lepas exam (lepas habis motivasi ni la), apa yang aku hajatkan aku dapat. Alhamdulillah...

Setiap hari dan dalam setiap doa kita perlu sedekahkan al-Fatihah ni... Aku ingat masa dulu2 kalau kena marah ke, kena pukul ke dengan mak mesti aku ingat aku tak disayangi lagi...orang nak sisihkan aku... Hahaha, kelakar. Itulah siapa suruh degil2 lagi kan? Kan dah kena... Pernah mak tarik aku dari katil masuk bilik air, terus kena siram air sebab tak bangun2 n siap2 ke sekolah. Pernah jugak kena libas dengan batang penyapu (sampai bila2 pun aku INGAT ni) sebab buang ubat2 (kapsul je padahal) kat bawah kerusi. Bila mak tanya, dah makan ubatnya? Aku jawab selamba "Dah"... Sekali hujung minggu mak menyapu bawah kerusi tengok2 banyak gila ubatnya... Ubat tu untuk meransang otak rasanya... Macam supplement gitu...

Tapi mak walaupun garang masa aku kecil2 dulu TETAP mak yang akan pujuk aku balik. Aku pun apalgi, jual mahal la kan? Kalau tak MAKAN pujuk jugak, mak biar je sebab dia TAHU aku datang kat dia balik. Paling aku gerun BILA mak perli2 aku kalau aku BANGUN lambat. Sampai sekarang pun mak yang kejutkan aku... Malulah weiii! Bila seminggu tu mak tak ketuk bilik aku atau kejutkan aku, aku pulak jadi serba salah...rasa tak best... Last2 bangun terus n tengok2 mak dah siap2 pun...

Apapun yang pernah berlaku antara aku dengan mak selama hampir 26 tahun hidup ni, moga2 Allah berkati segala2nya... Aku harap2 sangat mak ampunkan segala kesalahan dan kesilapan aku selama aku jadi anak tunggal perempuan dia yang degil, kadang2 tak boleh harap (kadang2 je tau), suka menangis bila kena tegur... Harap2 sangat mak redha dengan apa yang pernah aku buat dulu, sedang buat sekarang dan akan buat nanti (bukanlah benda2 yang tak elok pun)... Aku selalu nak mak sihat, mak sentiasa ingatkan aku dan adik2 semua benda walaupun aku dah tahu benda tu (mengada2 je lebih)... Orang kata aku anak manja, aku anak mak... Ye, betullah tu. Aku tak nafikan dan apapun aku nak buat, mak adalah tempat rujukan aku sampai mak bosan asek kena soal dengan aku... ;) ...

Kita, adik2 ngan abah selalu sayang mak selama2nya... Kita tak pernah mintak maaf dengan mak cara terbuka (segan n malu kot?)... Mak pun sama je kan? Mak selalu orang kata nampak keras, NAMPAK GARANG tapi mak sebenarnya romantis, jiwa halus... Tapi mak takkan nak mengaku pulak kan? Hahaha... Orang selalu keliru bila tengok kita dengan mak... Orang kata muka kita memang seiras... Dulu2 orang kata mak kakak kita TAPI sekarang ada orang kata mak adik kita? Melampau la tu...hehehe... Kita pun tiba2 rasa bangga bila orang kata macam tu. Tak hairanlah kalau Allah takdirkan kita tak punya adik-beradik perempuan sebab mak dah ada...

Apalagi nak tulis ni ek? Terima kasih besarkan kita ber5... Jaga dengan penuh kasih sayang (bodek lebih ni...), selalu mintak mak belanja kita...hahaha... Mak selalu doakan kita2 jugak... Terima kasih mak. Tulus dari hati kita...di pagi Sambutan Hari Ibu ni... Kita nak sangat ucap Selamat Hari Ibu tapi kita sangat2 segan... Harap2 hajat untuk sampaikan melalui blog akan sampai kepada mak... Mungkin mak baca atau tak tak kita tahu TAPI abah baca jugak... Oh ya! Jangan lupa teruskan menjaga kesihatan mak supaya selalu nampak muda...

Lelaki Itu Prosa Alam dan Perempuan Itu Sajaknya, Cinta Itu Lagu dan Perkahwinan Itu Orkestranya

Comments

Putri Ramlan said…
mmg ibu yg marah tp dia juga memujuk. i totally agreed.
Putri Ramlan: ye betul tu...kene marah dengan mak, kene pujuk pun dengan mak...
susudalambotol said…
saya baru je buat entri untuk emak saya :)
susudalambotol: dah lama tunggu...! ;)

Popular posts from this blog

Sabarlah sayang. Redhalah wahai hati.

Assalamualaikum, Mencari damai di hati Yang mengerti cuma hati Paling atas Allah Maha Satu. Rindu terpaling sakit Nak tahan bukan mudah Walau selalu pujuk hati Tapi, masih tak mampu Bukan tak cuba Tapi selalu kalah Aku bukan sengaja Tapi aku belum mahu Mampu! Bercakap saja Paling senang Tapi nak buat Tak mudah tahu? Kalau ikut hati aku memang nak Tapi apalah kudrat yang aku ada? Kalau paksa dia untuk balas rasa ini Kau rasa dia sudi tak? Kalau sudi, bertahan tak? Kalau cuba dengan uasa untuk pertahan Sampai bila? Kita manusia biasa je Nak pupuk rasa pun tak senang Kalau dia rasa terpaksa Kalau dia fikir dia lebih layak dengan yang lain Bukan tak pernah cuba jauh Tapi aku yang kalah Sebab? Dia sendiri Seolah tahu apa dalam hati aku Tapi aku juga yang sakit Ya Allah! Betapa aku selalu lupakan Kau Aku tahu ini tandanya Kau tak pernah lupa aku Aku mesti redha Aku kena terima apa adanya Aku kena belajar jadi matang Dan tahun yang baru ini Aku perlu

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da