Skip to main content

Medical Certificate @ Medical Checkup?

Salam...

Hari Jumaat yang paling bosan sangat dalam hidup... Bosan sebab malas nak siapkan kerja. Takde kerja, minta kerja...bila dah ada kerja mulalah macam2 alasan yang datang. Tapi setiap manusia ni memang ada masa akan rasa MALAS nak siapkan satu2 kerja. Ada masa kita akan rasa PENAT sangat... Tapi bila dah SELALU rasa camtu, something wrong somewhere tu...

Contohnya masa aku part time kat klinik. Aku jarang2 masuk klinik (bila ada yang masuk petang) jadi kadang2 aku tak dapat cam muka orang2 yang dikategorikan sebagai muka MC... Hehehehe... Ada jugak yang kita tengok dia JARANG ambil MC. Kawan2 klinik selalu kata dan terangkan orang2 yang diorang aim tu macam mana rupanya. Kalau rajin, semua pun akan usaha untuk aim... Ada masanya kitorang biarkan saja. Tengok jugaklah jarak antara cuti2 yang diorang request...

Dan jangan ingat semua doktor tu sudi nak beri MC kecuali diorang malas nak BERTEKAK dengan para pesakit. Sori doktor...hehehe. Kenapa mesti ada perbincangan dulu sebelum dapat atau tidak MC tu?

Sebab yang Pertama - andai kata patient yang datang tu punya panel di klinik ini (mana2 klinik pun tak kisah) dan bila dikira2, dihitung2, dibilang2, ditengok2 MC yang PERNAH diorang ambil (atau doktor yang beri) dan kita dengan SENANG hati bagi (dengan persetujuan doktor yang sedang bertugas) LAGI... dan panel2 diorang kerja call dan tanya KENAPA beri pekerja2 (patient) tu MC? Bila ditengok2 balik kad, rupa2nya dia memang banyak MC. Jadi sebelum jadi hal2 seperti yang telah dinyatakan, adalah lebih baik MC itu tidak diberi tanpa sebab2 kukuh.

Sebab yang Kedua - ini yang betul2 perlukan MC. Maksudnya bukan patient itu yang minta pun. Ada orang dia memang TAK MAHU MC sebab kalau kilang2 biasanya gaji akan ditolak kalau MC, ambil ubat atau jumpa doktor. Itu prosedur tempat diorang bekerja la... Dan kebiasaannya pekerja2 dari luar yang akan hadapi hal sebegini. Kadang2 sampai doktor pulak yang insist suruh ambil MC. Tapi kalau patient TETAP tak mahu, tak apalah.

Ada lagi, kenapa kita ni pulak yang risau2kan diorang MC atau tak... Kalau panel memang kitorang akan BERHATI2... Macam sebab2 kat atas la. Melainkan kalau diorang tu CASH... Itu dah jadi lantaklah... Taklah lantak terus SEBAB apa2 hal yang jadi NANTI, kita semua yang bekerja pada hari MC tersebut dikeluarkan akan dicari dan ditanya KENAPA dan MENGAPA? Dulu kat klinik lama, aku jawab call seorang BOSS yang tanya kenapa pekerja dia banyak sangat MC. Apa jawapan yang kukuh? Selalu orang MC sebab dia sakit kan?

Dan nak dijadikan cerita, BOSS tu ceritalah yang masa staf tu kerja cawangan KL dulu, selalu dan terlalu MUDAH dapat MC. Rupa2nya alasan staf tu, doktor yang beri. Laaaaa? Itu je jawapannya? Dan Sivaji The Boss (bos dia Melayu) pun suruhlah kami2 semua ni pantau MC staf dia. Tak mahu berlaku perkara yang sama sekali lagi. Aku pulak dengan BAIK HATI tulislah kat kad patient untuk perhatian para doktor dan staf2 klinik yang lain. Alih2 KANTOI dengan wife patient... Hahahaha. Bukan KANTOI apa, cuma lain kali (peringatan untuk semua) kalau nak tulis apa2 kat kad tu, tulislah kecil2...guna pen je...

Nasiblah baik the patient tak cakap apa2... Tu la kan, kalau buat apa2 kesalahan PASTI akan diketahui jugak nanti. Kadang2 bila ingat2 balik bila doktor PENAT cakap yang the patient TAK BOLEH MC tapi patient tu sungguh2 nak MC sedangkan dia tak sakit. Tapi kenapa dia ke klinik? Sebab dia sakit cuma biasa2 je dan TAK PERLU MC. Ragam manusia ni macam2, kan?

Aku pernah tanya doktor, kenapa MC yang post dated (hari sebelum kita datang jumpa doktor tapi kita dah MC) tak dibenarkan beri? Ini jawapan semua doktor2 tau, walaupun aku hanya tanya seorang doktor je...maksudnya aku cuma tanya kenapa je (doktor2 lain tak cerita secara lanjut sebab aku suka menyampuk) dan jawapan yang diberikan memang sama...

Pernah dulu jadi satu kes dimana seorang suspek yang membunuh telah datang pada hari dia telah melakukan jenayah BUNUH di sebuah klinik (klinik mana, aku tak dimaklumkan) untuk mintak MC. Jadi, tak ada orang boleh tuduh dia membunuh SEBAB MC telah dikeluarkan pada tarikh dia membunuh tu... So, no post dated MC dibenarkan untuk diberi pada patient TAPI tarikh akan datang tu dibenarkanlah... Maksudnya disini, tarikh keesokkannya dibenarkan (bukan pilih tarikh macam kau nak pilih cuti AL kau tau)... Paling lama MC dibenarkan pun 2hari je. Kalau sakit tak baik2 jugak, admit kat wad je...

Dulu, aku pernah hadapi hal sebegini bila aku di tempat patient (aku adalah patient). Tapi aku BUKAN orang yang SUKA2 tak pergi keje atau MC. Unless the doctor give me the MC. Wah, skiping la pulak... MC bila perlu je eg; DEMAM ke...bolehlah... Ada tu aku TEST je tanya doktor, boleh MC ke doktor? Doktor tu lelaki n dia jawab "doktor bagi MC ye"... Kacang gila... Aku bukan pandai nak buat2 MUKA sedih ye... Aku dah siap2 cakap dalam hati kalau doktor tak bagi MC, aku tak KISAH pun... Sepupu aku pernah kata satu klinik kat KL, patient cakap je SAKIT@ badan, iAllah doktor tu akan bagi MC punya...

Kenapa aku tiba2 menulis pasal MC? Ini perspektif dari kedua2 belah pihak. Patient dan staf klinik (termasuk doktor2 sekali)... Tiada berbelah bagi punya entri aku bagi hari ni tau. Untuk panduan bersama. Ini pun aku ragu2 nak keluarkan TAPI untuk bagi semua orang FAHAM jadi aku keluarkan saja... Harap2 tiada salah faham antara aku dan semua. Hanya untuk panduan SAJA! Dah semua boleh kembali ke meja masing2 DAN teruskan kerja2 yang ditinggalkan tadi...

Lelaki Itu Prosa Alam dan Perempuan Itu Sajaknya, Cinta Itu Lagu dan Perkahwinan Itu Orkestranya

Comments

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da