Skip to main content

Sungai Nil & Mesir Juga Jodoh...!

Salam... (13 Mac 2009, 08:52am)

Ingat lagi dengan dialog kat atas tu? Benar kata Maria... Betapa dia sangat sukakan Fahri, jatuh cinta pada seorang Fahri... Macam mana kita nak insan sebaik Fahri itu mendampingi kita sebagai pasangan hidup, kita tentu mahukan yang terbaik untuk dia dari kita kan? Tapi bukanlah perlu mengubah apa yang kita tak boleh ubah hanya untuk memenuhi apa yang kita rasa tak cukup lagi untuk berdampingan dengan insan yang terbaik...

Setiap insan punya jodohnya masing2. Dan apapun yang diberi itu semua takdir DIA yang tentukan. Mungkin bukan sekarang dan kalau esok lusa datang menjengah pasti ada sesuatu kejutan yang kita tak sedar akan kewujudan tersebut.

Kenapa aku tiba2 suarakan hal yang 1 ni? Sebab diri aku dan semua... Kenapa? Mari aku terangkan selanjutnya eh?

Orang selalu kata pada aku, jodoh tu ada untuk setiap orang... Tak kira siapa, di mana dan bagaimana sesuatu pertemuan itu terjadi. Dan kata orang lagi kalau dah jodoh tak kemana... Ye, betullah tu. Ini apa yang asasnya sajalah yang aku faham.

Aku adalah orang yang selalu rasa jodoh tu takkan datang menjenguk. Tapi bila difikir2kan kembali, telahan aku tu salah rupa2nya tapi bukanlah bermaksud aku dah jumpa...belum lagi tau! Cuma bila tengok keadaan keliling dan ia telah membuka sedikit pandangan aku pada jodoh.

Ada orang jodohnya hanya berjumpa secara tak sengaja kat tepi jalan... Ada tu kenal dalam telefon je, kenal kat alam maya, melalui kawan2 dan ada yang ditemukan oleh ahli keluarga terutamanya mak ayah sendiri... Apapun cara jodoh itu tiba, semuanya telah ditentukan tapi tidak semua menemui jalan bahagia, bukan? Apapun ianya berbalik kepada soal hati dan perasaan...

Satu contoh yang nak aku tuliskan di sini ialah jodoh yang ditentukan melalui mak ayah yang mencarikan. Ada sebab kenapa mak ayah itu suruh kita kawen dengan pilihan diorang. Bukan saja2 tapi ada jugak contoh2 yang mana mak ayah suruh kawen sebab keluarga tersebut berharta (ni dalam filem selalu ada...), berkenan dengan bakal menantu, kawan baik dengan bakal besan dan sebagainya...

Aku ambil contoh daripada drama Nur Kasih. Cerita tu semakin mendapat perhatian daripada aku dan orang2 yang pertama kali menontonnya... Kenapa menarik? Cite2 melayu ni jarang yang banyak bagi inspirasi dan mengajar kita? So, setakat ni cite ni antara yang terbaik...

Contoh lagi, part yang Nur Amina dipinang oleh keluarga Adam & Aidil. Sebenarnya Aidil yang minta mak ayahnya datang meminang Nur untuk diri dia TAPI sebaliknya pula yang jadi... Alasan ayah diorang yang semakin uzur itu ialah untuk selamatkan Adam. Selamatkan dari terus sesat dalam hidup... Faham2 sendiri jelah ye? Aidil macam mana? Dia redha lepas ayahnya beritahu sebab2 kenapa dia buat begitu.

Ada banyak perkara kat sini yang kita boleh nampak sama ada tersurat atau tersirat. Yang tersuratnya ialah alasan ayahnya. Betullah apa yang dibuat tu. Selama ni Adam selalu ingat ayah dia tak sayang dia. Tapi sebenarnya bila mak dia pujuk betul2, hati dia lembut jugak. Mana ada mak ayah yang tak sayangkan anak2nya? Nak2 pulak sampai dia boleh belajar sampai obersi sana...

Yang tersiratnya? Tak dapat nak fikir pulak sekarang ni. Apa yang aku nampak ialah betapa dia sangat2 beruntung ditemukan jodoh dengan seorang wanita yang baik dari keluarga dan keturunan yang baik macam Nur Amina tu. Nur pun rasa apa yang Adam rasa tapi sebab mak ayah yang suruh kenapa dia perlu tolak? Bukan merelakan atau tak cuba untuk menolak tapi tentu ada sebab kenapa mak ayah Nur Amina beria2 suruh dia setuju?

Dia juga punya cita2 sendiri yang dah lama dia pendam. Baru je terima tawaran sambung belajar, alih2 diminta untuk berkahwin dengan Adam, orang yang pernah dia suka satu masa dulu (baru aku tau dia pernah suka Adam rupa2nya?). Tapi kalau pinangan itu datang daripada Aidil mungkin Nur akan terus terima. Adam yang dia kenal sekarang depan mata dia tak sama macam Aidil.

Dan akhirnya diorang disatukan dengan rasa yang sangat2...entahlah? Susah nak diterangkan... Nur sempat menjenguk Adam sebelum diorang disatukan. Adam pelik kenapa dia mesti kawen sedangkan diorang tak suka sama suka pun. Nur tu pun kalau ikutkan hati memang tak suka jugak kan... Redha saja dengan ketentuan...

Aku selalu percaya pada 'Cinta Yang Hadir Selepas Berkahwin'. Aku belum rasa dan tak tahu akan rasa atau tidak... Rasanya lebih manis sebab tak perlu sembunyi2, nak takut pada halal haram, bebas kemana2 berdua... Dan pada yang dah merasainya saja lebih tahu...

Ada yang mati2 kata kenapa nak kawen ikut pilihan orang tua? Dah lah diri sendiri terseksa dan juga bakal menyusahkan orang2 keliling. Bagi aku lama2 cinta tu pastikan datang...iAllah! Siapa yang tak suka tu? Dia adalah orang yang agak dekat dengan aku tika ini. Dengan dia, aku kena pandai tackle untuk menjawab soalan2 yang dia bagi. Selalu aku yang bertanya tapi tidak kali ni...

Jenuh jugak nak jadi spontan dalam menjawab soalan2 dia. Kita cakap ikut jalan yang ini, dia pusing ikut jalan yang lain. Sampai sudah tak ketemu jawapannya. Dan rasanya dia cuma mahu meluahkan saja tetapi bukan nak sangat jawapan dari aku. Apa2 jelah encek ye? Tak kena pada diri sendiri, bolehlah cakap macam2...

Dan aku harap kita semua temu jodoh yang sebenarnya yang telah ditentukan oleh DIA dan segalanya kita terima dengan hati yang terbuka dan redha. Semua yang berlaku memang ada hikmahnya cuma kita je tak perasan semua tu...

Lelaki Itu Prosa Alam dan Perempuan Itu Sajaknya, Cinta Itu Lagu dan Perkahwinan Itu Orkestranya

Comments

susudalambotol said…
kita tka pernha tengok cerita tu. tapi mak kita kata best.

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da

Tak Suka, Tak Berkenan...Tak Faham...

Salam... Tak suka dengan internet connection sekarang ni (currently) sebab asek kelambatan dan kelewatan je... Tak berkenan tengok pengantin lelaki (especially) bila berarak n bersanding pakai cermin mata hitam...kot memang pakai spek takpe gak...tatau kenapa, rasa macam menyampah jek (astaghfirullah...). Kalau nampak lagi hensem ok jugak... Tak faham kenapa aku tulis semua ni hari ni...haha. Bengong sangat nampaknya. Im bored! Actually, dah 4 malam buat Istikharah dengan tujuan nak cari jodoh...bukan nak buat pilihan tapi lebih kepada nak mintak petunjuk Allah siapakah dia yang benar2nya. Benarkah dia yang sekarang ini orangnya? Dan dah 4 hari jugak pepagi aku tengok Nur Kasih...dari Nur Istikharah sampai dia mohon Allah tunjukkan dia...sebab dia masih keliru dengan semua yang jadi, sama je aku rasa dengan apa yang sedang aku lalui. Cuma yang bezanya, dia sudah 'sah' dan Adam pula masih terus memujuk dia. Aku? Tak tahu berada di bahagian siapa? Sebab