Skip to main content

Lokek

Salam...

Sama dengan maksud Kedekut, Bakhil dan yang seumpama dengannya. Ada lagi perkataan2 lain tapi buat masa ni aku hanya dapat 2 tu je. Sebenarnya perbuatan ni bukan TAK BOLEH tapi tak elok dan hanya sesuai digunakan di satu2 masa atau satu2 tempat je.

Waktu sekolah rendah dulu pernah je aku hadapi hal2 yang sebegini. Kita yang kecik2 ni takkan tahu apa maksud kedekut ini kalau tiada orang2 yang dewasa perkenalkannya pada kita. Masa tu rehat untuk Tahap 1. Aku dengan kawan2 rehat kat tempat biasa... Tengah sedap2 rehat, tiba2 mak pada sorang kawan baik tu (kawan ni macam lalang sikit kadang2 tapi dia baik je...) datang bawakkan satu kotak pensil warna yang ada banyak pilihan tu...

Kita yang selalu dibelikan 12 batang pensil warna (warna2 asas) tu pun dah rasa bangga. Daripada takde kan? Itupun tak pilih panjang ke pendek dah lagi. Bila tengok kawan tu dapat kaler yang banyak macam tu, agak terkesima tapi belum sempat nak dekati dia dan maknya tiba2 terdengar maknya kata, "adik, jangan bagi sape pun pinjam kaler ni tau. mesti simpan baik2". Langsung aku dan kawan2 pandang dari jauh je.

Walaupun kecik lagi, hati dan perasaan tetap je ada. Selamba je sound camtu. Kan aku dah kata sekali kau cakap, sampai bila2 aku ingat tau... Mungkin kalau jumpa balik diorang semua, diorang pun tak ingat lagi agaknya. Sampai macam tu sekali ingatkan anak pasal kaler je?

Aku pun tahu lokek jugak tapi dulu2 kot. Sekarang ni bila perlu untuk kedekut barulah aku kedekut. Sepatutnya hal2 yang begini kalau semakin umur tu meningkat, sepatutnya kita semakin faham dan semakin tahu bila dan bagaimana untuk kedekut, kan? Sekarang ni ada je keliling aku yang lokeknya ya Allah... Tak dapek den nak nolong...

Macam Haji Bakhil tu la. Susah nak keluar duit walaupun dengan keluarga sendiri. Itu masih tak punya keluarga lagi, kalau dah beranak-pinak tak tahulah nak kata apa. Bukan nak kata diri ni baik sangat tapi sebagai orang yang memandang, aku tahu dan nampak apa yang sedang berlaku. Sampai bila nak bergantung dengan mak ayah keluarkan duit untuk kita? Nak2 sebagai lelaki yang bakal mengetuai sesebuah keluarga nanti.

Harap2 cepatlah berubah. Kadang2 aku pulak naik rimas, naik segan perangai dia yang macam tu. Sebab aku perempuan, bagi aku lelakilah yang paling payah nak keluarkan duit (terutama yang bujang2 tapi bukan semualah). Perempuan pulak ada jugak tapi dari kajian yang aku buat sendiri senyap2 (cet, dah macam pakar motivasi pulak...), perempuan adalah kaum Hawa yang mudah nak keluar duit...

Kalau tak, takkan gelang sampai ke siku? Takkan rantai labuh2 (emas celup kata kawan aku...) sampai berjuntai2? Beg tangan pun boleh tahan harganya? Haha, Kata Dulang Paku Serpih... Kata Orang Aku Yang Lebih. Macam biasa, ini adalah peringatan untuk semua. Lokek itu boleh tapi kena pandai2 adjust la ye. Takkan pasal makan pun nak berkira2 kan?

Lelaki Itu Prosa Alam dan Perempuan Itu Sajaknya, Cinta Itu Lagu dan Perkahwinan Itu Orkestranya

Comments

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da

Tak Suka, Tak Berkenan...Tak Faham...

Salam... Tak suka dengan internet connection sekarang ni (currently) sebab asek kelambatan dan kelewatan je... Tak berkenan tengok pengantin lelaki (especially) bila berarak n bersanding pakai cermin mata hitam...kot memang pakai spek takpe gak...tatau kenapa, rasa macam menyampah jek (astaghfirullah...). Kalau nampak lagi hensem ok jugak... Tak faham kenapa aku tulis semua ni hari ni...haha. Bengong sangat nampaknya. Im bored! Actually, dah 4 malam buat Istikharah dengan tujuan nak cari jodoh...bukan nak buat pilihan tapi lebih kepada nak mintak petunjuk Allah siapakah dia yang benar2nya. Benarkah dia yang sekarang ini orangnya? Dan dah 4 hari jugak pepagi aku tengok Nur Kasih...dari Nur Istikharah sampai dia mohon Allah tunjukkan dia...sebab dia masih keliru dengan semua yang jadi, sama je aku rasa dengan apa yang sedang aku lalui. Cuma yang bezanya, dia sudah 'sah' dan Adam pula masih terus memujuk dia. Aku? Tak tahu berada di bahagian siapa? Sebab