Skip to main content

Kecemasan!

Salam...

Pagi tu aku sempat call abah sebab ada hal nak settle... Alih2 sebelum pukul 2pm, mak call aku dari rumah. Pelik gak apahal tapi tak sempat pk apa2 pulak... Mak gtau abah kat wad kecemasan. Perasaan aku jadi cam tak kena sikitla...

Aku keluar tepat2 jam 2pm tapi dekat2 pukul 3pm baru mak, abang n Ud datang amek sebab mak kene settle surat untuk abah pulak... Sampai2 kat Trauma & Kecemasan UM dah pukul 4 lebih. Lambat sebab ada orang tu konon2 bijak bagi direction paling dekat nak amek Fizi kat Taylors... Tak habis2 kene gelak ngan aku n abang...

Sampai2, aku dengan Ud yang ke kecemasan dulu nak tengok keadaan abah macam mana. Ud masuk dulu sebab peraturan kat situ hanya dibenarkan 1 orang je masuk 1 masa. Lama jugak duduk dalam kecemasan dan aku bertakan pada abang ngan mak yang pergi amek Fizi kat Subang. Lepas tanya Ud apa halnya, aku ganti tempat pulak dengan Ud. Tengok2 abah tengah bersandar kat katil...

Memang panas tangan abah, kepala abah. Hati aku tak bape nak sedap sejak mula dapat tau abah masuk kecemasan. Lama jugak aku kat dalam wad kecemasan temankan abah. Abah mintak urutkan tangan dia sakit2, kepala sakit2... Nampak yang dada abah berombak sebab susah nak nafas. Aku takut bila tengok abah tiapkali batuk, memang nampak sangat susah nak bernafas.
Rasa nak nangis je aku masa temankan abah tu. Walaupun aku selalu je bertekak dengan abah, lawan cakap abah...tapi, tu kan abah aku dah tentu aku sayang dia jugak... Nasib baik jugak adik2 aku ada kecuali Ajip yang jauh tu. Semua pun macam tak berkira time suruh buat itu ini. Itu yang aku lega sangat2 sebab diorang ada dan diorang boleh disuruh. Biasa2 tu payah sangat kalau aku yang suruh diorang buat apa2... Dah bergaduh mulut pun belum tentu diorang nak buat dan aku terpaksa mengalah jugak...

Abah kata lepas doktor gtau pasal x-ray, ada kuman kat paru2 abah rupanya... AKu agak dah kalau mak masuk je siap kene syarahlah nanti. Dan paling tak boleh lupa bila mak 'marah' abah pasal rokok, jawapan abah lain daripada biasa - tak2, tak hisap lagi... Mak cakap macam budak2 je masa menjawab tu. Tulah kan padahnya... bila dah kene, dah rasa baru tau sakitnya macam mana. Penat cakap tau suruh benti merokok. Bukan abah sorang je, ada lagi 3 orang kat rumah ni sentiasa dengan rokok... Nasib sorang tu tak mengikut...

Abah masuk kecemasan pukul 1 lebih, kitorang sampai PPUM pukul 4 lebih dan abah masuk wad biasa pukul 10.15pm... Lama gila dok kat kecemasan. Aku takdelah rasa nak marah ke apa sebab malam sebelum tu masa aku kat in house clinic - kilang... doktor yang locum masa tu cite pasal suasana kat wad kecemasan macam mana. Sebenarnya kalo tak silap aku dulukan yang mana datang dulu + condition yang sangat teruk. So kalau kita setakat sakit2 yang dalam kecemasan tu masih boleh diatasi tak perlulah nak marah2 sebab doktor lambat periksa...
Sebelum doktor yang memainkan peranan diorang, ada Sister n MA yang akan buat keje diorang. So, bila sampai dekat doktor tinggal sambung je keje2 yang dimulakan. Bila aku tengok kat kecemasan tu ada ramai yang lebih parah dan sentiasa ada je kecemasan yang jadi. Ada je ambulans yang datang hantar patient termasuklah patient2 kecemasan yang dibawa oleh keluarga sendiri...

Abah masuk kecemasan sendirian berhad... Menyerah diri sendiri lepas doktor suruh masuk bila dia rasa sesak nafas. Mak cite masa kitorang kat luar, abah kata malam tu dia memang susah tido. Rasanya tak tido langsung pastu paginya batuk2 keluar darah. Lepas tu ke klinik kat PPUM jugak. Lepas pada tu la yang abah kene masuk kecemasan... Dan sekarang abah dah ok, ada kat wad PPUM... Demam pun kurang dah kata mak masa telefon abah pagi2 tadi... Harap2 abah cepat sembuh...


Lelaki Itu Prosa Alam dan Perempuan Itu Sajaknya, Cinta Itu Lagu dan Perkahwinan Itu Orkestranya



Comments

Putri Ramlan said…
hargailah setiap detik yang ada bersama abah awak tu :)
Imah Ims said…
harap2 ayah akak sembuh cepat :)
send my regards to him.

take care:)
Putri Ramlan: iAllah selalu nak hargai sekarang ni...takut2 nanti menyesal pulak...

Ims Imahtul: iAllah akak sampaikan...dia ok dah sekarang ni...amin!

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da