Skip to main content

Stresnya Belum Kawen!

Salam...

Hahah, last week tak tengok pun 3R sebab macam biasa, bz memanjang. Entah kenapa setiap minggu aku semakin 'rajin' dan kerap memanuhi undangan majlis kawen. Tak kiralah, sedara2 ke, kawan2 ke... Huh! Adalah sikit2 keluhan bila tiba bab2 kawen ni. Aku dah semakin lali bila ditanya bab2 ni. Sampai tak tahu nak buat muka macam mana lagi bila ditanya bila lagi giliran aku. Awal2 dulu macam seronok je kena soal tapi lama2...buntu kepala otak nak fikir jawapannya...

Tension tau, nak2 aku anak sulung... Pergi kenduri itu, mak kawan baik tanya... Pergi kenduri yang ini, kawan pulak tanya... Pergi kenduri sana, kawan mak tanya... Minggu lepas pulak, Ahad - ke kenduri sepupu abah kat Puchong. Tahniah Cik Reza dan isteri! Nak balik tu, Pak Long gamit aku... Memang nak salam dia pun masa tu. Pak Long suka genggam tangan aku agak lama tiapkali bersalam sambil cakap macam2...hahaha. Boleh ke dia tanya aku bila lagi? Wooo... Dia kata jangan tunggu lama, kesian kat abah...

Bukan nak kisah sangat tapi abah dengan mak aku sendiri tak pernah soalkan hal2 ni...kenapa orang lain pulak yang lebih2 risau? Mungkin risau jugak tapi diorang tak pernah secara serius tanya soalan2 yang berkaitan dengan kawen ni kat aku. Kalau hanya diorang berdua tu tak tahulah pulak kan... Kalau tanya pun, setakat tanya je...dan mungkin sebab ada orang yang tanya2. Lepas tu kan aku fikir2, anak2 Pak Long aku tu pun bukan kawen umur diorang macam aku dulu... So, aku pun bajet paling lewat aku kawen pun 28 (iAllah andai ada jodoh aku la...).

Kadang2 ada jugak aku cite pasal kawen tapi ada orang pandang rendah apa yang aku cakap, komen apa aku cite lebih2. Macamlah aku ni takde perasaan nak kongsi semua benda2 ni. Jadi, sudahnya aku cuma cite kat orang2 yang benar2 nak dengar akan cite2 aku pasal kawen ni semua. Tipulah kalau kata aku taknak kawen... Penat tau nak jawab soalan semua orang. Orang yang dah kawen senanglah bertanya... Susah sangat ke nak faham perasaan orang2 yang tak kawen2 lagi ni?

Bila dah kawen, tanya bila nak ada anak pulak? Lagi tension wooo... Bila dah ada anak nanti, bila anak tu nak mula bercakaplah, kenapa lambat itu inilah... Lepas tu tanya bila nak tambah anak lagi? Aku tak kisah orang nak tanya aku bila nak kawen tapi lama2 aku jadi malas nak pergi apa2 dan mana2 kenduri sebab malas nak jawab soalan2 macam ni la. Tapi, elak macam mana sekalipun tetap jugak orang nak tanya. So, memang tak dapat nak lari lagi dah.

Balik dari kenduri Cik Reza tu, aku cite kat mak pasal soalan2 Pak Long tu. Mak kata, jawab je kalau ada orang nak...kawenlah. Aku kata, entah la. Mak tanya dah ada pasangan ke? Entah la yang aku jawab lagi. Ramai dah suruh aku cite apa yang aku rasa sekarang pada mak tapi aku tak sedia nak cite hal2 hati dan perasaan ni. Sebab aku masih dalam fasa 'suka' pada orang. Tadi petang sempatlah tengok Puteri Aurora Beradu (tak ikuti sangat sebab ada Memey). Mak kata sukalah kat orang yang suka kat kita, kenapa nak suka kat orang yang tak suka kita?

Info tambahan, masa cuti sekolah yang lepas, Pak Long dengan Mak Long pergi Umrah. A week before tu, kitorang pergi kenduri kesyukuran kat rumah diorang. Masa tu pun sempat jugak Mak Long tanya soalan yang sama dan siap kata nak doakan aku cepat temu jodoh masa dia kat Mekah nanti... Terima Kasih sebab concern...

Huh!!! Macam mana tak stres? Aku pernah terfikir dan masih terfikir yang kalau aku dah kawen (iAllah) nanti, agak2 suami aku dengan suami kakak2 sedara aku atau sedara2 lain dibanding2kan tak? Atau ada perbezaan antara aku dan suami dengan diorang2 tu semua? Entah kenapalah aku boleh fikir hal2 yang macam ni? Semua orang impikan yang terbaik untuk dilalui sepanjang berumahtangga kan?

Ada jugak rasa takut nak kawen bila tengok orang lain yang dah kawen tapi ada masalah. Tapi, itu semua dugaan kan? Lagipun baru2 lagi kawen dan baru lagi nak membina keluarga. Mana ada orang yang bahagia tanpa ada apa2 dugaan dan cabaran kan? Sama jugak macam, tak ada orang boleh tiba2 pandai kalau tak belajar jadi susah dahulu kan?
Apa yang penting, doa yang berterusan dengan keyakinan yang tinggi Allah itu Maha Mendengar Lagi Maha Menyayangi umat2Nya... Serahkan saja kerja ini pada Dia bila kita dah berusaha dan berdoa. Percayalah yang Dia telah takdirkan yang terbaik untuk kita. Dia je tahu segala isi hati kita sebab Dia yang telah menjadikan kita sesempurnanya seorang manusia. Semua yang pernah berlaku dan bakal berlaku PASTI kan ada hikmahnya.
Tapi, itulah aku sebagai manusia yang sangat2 lemah ini selalu tak sabar nak tahu siapa jodoh aku, di mana aku akan jumpa dia, boleh ke aku hidup dengan dia untuk selama2nya? Kawan2 selalu ingatkan aku, Jangan Pernah Letakkan Harapan Pada Manusia... Letakkan Pengharapan Paling Tinggi Pada DIA Sahaja sebab DIA tak pernah kecewakan kita semua...!


Lelaki Itu Prosa Alam dan Perempuan Itu Sajaknya, Cinta Itu Lagu dan Perkahwinan Itu Orkestranya

Comments

AziS said…
bila belum kawin, orang duk sibuk tanya bila nak kawin?

bila dah kawin, orang duk sibuk tanya bila nak ada anak?

bila dah anak, orang duk sibuk tanya bila nak ada anak lagi?

macam2 la lagi...orang2 duk sibuk tanya itu ini...

ikut2 cakap orang, lama2 kita pun jadi tertekan jugak kan.

percaya pada Allah, insya Allah ada juga rahmatnya nanti untuk kita.
AziS: betul tu... sabar selagi boleh tapi tahap sabarnya manusia ni ada hadnya. yang pelik tu bila yang dah kawen tu yang lebih2 pulak soalannya...tunggu dan lihat je sudahlah...
farah-shoppie said…
sabar kak..insyaAllah ade jodoh..kan manusia ni dicipta berpasang-pasangan..doa2 utk yg terbaik ye kak..
farah-shoppie: iAllah, doakan ye?
Mommy Lyna said…
idup ni memang tak lepas dari stress

tak kawen pun stress

dah kawen pun stress

hahaha

layan ajeee
Mommy Lyna: betullah tu kak...tapi susah bila berdepan dengan orang yang tak faham...hahaha...
Putri Ramlan said…
berusaha mencari dan sentiasa berdoa.. :)
Putri Ramlan: thanx riri... iAllah kita cari dan sedang dalam pencarian ni...

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da

Tak Suka, Tak Berkenan...Tak Faham...

Salam... Tak suka dengan internet connection sekarang ni (currently) sebab asek kelambatan dan kelewatan je... Tak berkenan tengok pengantin lelaki (especially) bila berarak n bersanding pakai cermin mata hitam...kot memang pakai spek takpe gak...tatau kenapa, rasa macam menyampah jek (astaghfirullah...). Kalau nampak lagi hensem ok jugak... Tak faham kenapa aku tulis semua ni hari ni...haha. Bengong sangat nampaknya. Im bored! Actually, dah 4 malam buat Istikharah dengan tujuan nak cari jodoh...bukan nak buat pilihan tapi lebih kepada nak mintak petunjuk Allah siapakah dia yang benar2nya. Benarkah dia yang sekarang ini orangnya? Dan dah 4 hari jugak pepagi aku tengok Nur Kasih...dari Nur Istikharah sampai dia mohon Allah tunjukkan dia...sebab dia masih keliru dengan semua yang jadi, sama je aku rasa dengan apa yang sedang aku lalui. Cuma yang bezanya, dia sudah 'sah' dan Adam pula masih terus memujuk dia. Aku? Tak tahu berada di bahagian siapa? Sebab