Skip to main content

Kalau Kau Fikir Kau Susah, Ada Lagi Yang Lebih Susah...

Salam...

Dulu aku tak terasa nak fikir dalam2 apa maksud tajuk aku. Pernah aku baca dalam satu majalah wanita (lupa nama majalah tu...). Cite pasal Rosyam Nor. Aku kagumi dia sebagai seorang lelaki, suami, ayah dan pelakon yang serba-serbi boleh. Banyak benda yang dia citekan kat dalam majalah tu.

Apa kene mengenanya tajuk ni ngan Rosyam Nor? Dia cite dalam majalah tu yang dia dulu sekeluarga orang susah (even dia dah senang pun sekarang, dia tak macam orang lain)... Aku takde kene mengena dengan dia sekeluarga ok... Cuma aku teringat yang dia cite kat majalah tu bilamana arwah ayah dia ngan mak dia selalu pesan kat dia dan adek badek dia "Kalau Kita Fikir Kita Orang Susah, Ada Lagi Orang Yang Lebih Susah Dari Kita"... Lebih kurang gitulah ayatnya. Cuba kamu semua fikir dalam2, betul ke tidak pernyataan tersebut? Aku tahu dan faham itu benar. Kenapa benar? Kadang kita mengeluh bila waktu makan, kita makan tak seenak orang lain yang lebih berkemampuan.

Itu antara contoh2 biasa... Alhamdulillah aku belum pernah rasa macam orang2 yang lebih susah dari aku sekeluarga, macam mak dengan abah masa kecik2 dulu, orang2 dekat Palestin sekarang... Maksud aku kat sini adalah waktu makan tadilah. Ada yang aku pernah baca cite diorang, takde duit nak beli makanan sampai makan bubur atau nasi dengan garam je... Mak ada gak cite masa kekecik dulu nak beli apa2 makanan yang dia suka terutamanya, kene anyam daun nipah jadi atap dan jual. Dapat duit 10sen beli dalam 10 keping biskut kalau tak silap. Mak selalu kata kalau beli apa2, makan apa2 jangan membazir...kesian kat orang2 yang takde makanan... Akhirnya aku jadi sebesar sekarang sebab taknak bazir makanan langsung. Masa aku kecik2 dulu tak pernah tak buang nasilah... Sekali makan ada je yang tinggal punyalah... Huhuhuhu...

Tapi selalu ke kita ingat nak bersyukur? Jarang sekali malah menyalahkan takdir pula akhirnya. Aku kata macam ni sebab ada orang terdekat dengan aku yang selalu mengeluh tentang hal yang satu ini. Susah sebab tak boleh itu ini. Dulu ada benda yang boleh dibuatkan sebagai alasan. Tapi sekarang ni alasan hanya tinggal alasan je. Sebab alasan2 tu semua dah tak perlu lagi untuk situasi sekarang.

Tapi tetap juga nak beralasan. Bila dia kata dia susah seperti apa yang dikata, ada lagi lebih teruk dari dia. Tapi aku lihat kebanyakkan yang lebih susah sebolehnya untuk tak mahu dilihat sebagai susah. Maksudnya di sini berusaha sedaya mungkin untuk menjadi lebih baik. Jadi fikir2lah yang susah kita tak sesulit orang lain. Kita takkan boleh jadi orang lain macam mana mungkin ada yang mahu jadi macam kita.

Bila dia fikir dia tak boleh kenapa orang lain boleh? Tau pulak jawab itu orang lain bukan dia. Kenapalah terlalu banyak alasan yang dicipta lebih dari usaha? Kata orang jangan selalu mengata orang nanti terkena batang hidung sendiri. Andai dulu aku tak mahu terima hakikat sebenarnya bahawa perumpaan ini memang ada betulnya tapi aku akur ia memang benar2 terjadi... Serius aku kata! Maknanya aku ada mengata oranglah ek?

Sebolehnya taknak menulis sesuatu yang menjurus kepada 'mengumpat' orang lain. Pernah aku jadi seorang yang sangat suka menyibuk dan mengambil tahu akan hal orang lain. Bila difikir2 kembali dan tau apa natijahnya aku cuba sedaya mungkin untuk berubah. Bila sungguh2 iAllah Allah senangkan jalannya. Sekarang ada jugak ambil tahu tapi dah tak separah dulu lagi. Bila bertanya lebih2 sikit nanti kita yang dipulang paku buah keras. Adoi...

Jadi harap2nya aku dan kalian boleh untuk tidak mengeluh walau halnya sebesar kuman (biar tak nampak pun)... Ingat yang bukan senang kita nak jadi senang kan? Fikir2lah...

Comments

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da