Skip to main content

How To Be A +ve Thinker?

Salam...
Lately, macam2 yang aku rasakan ada dalam hati aku. Sampaikan kat status "fesbuk" pun aku libatkan sama. Nampak macam nak tarik perhatian - hello! aku ada disini... Tidaklah sampai macam tu sekali walaupun dalam hati pernah terdetik macam tu (haha, kantoi!).

Aku suka nak jadikan diri aku macam orang lain...selalu positif bila hadapi sesuatu yang terjadi. Aku je selalu nak macam tu tapi tak berusaha pun ke arah tu. Entahlah, persoalan tentang diri sendiri ni, hanya diri sendiri lebih tahu, kan?

Ada orang pernah nasihatkan aku untuk selalu Think Positive dalam apa jua keadaan. Tapi kalau kita nak fikira yang negatif, boleh tak? Sebab pada akulah kan kalau dah fikir +ve secara automatiknya aku anggap dia itu baik segalanya (dalam konteks perangai manusia) dan bila terserlah semua yang kita tak sangka sama sekali aku akan rasa menyesal kemudiannya. Menyesal sebab anggap dia baik macam tak pernah buat salah, macam tak ada kelemahan langsung. Itu pada akulah...

Macam tu jugak kalau aku fikir -ve masa mula2 kenal orang baru. Sebab tak mahu lagi anggap dia itu perfect. Tapi tetap jugak apa yang aku fikir itu jadi betul jugak? Maksudnya kalau 1st impression aku terhadap dia, nampak dia itu sesuatu je. Dan bila betul2 kejadian kira aku tak rasa menyesal sangatlah sebab dah anggap begitu cuma tidaklah sampai meluahkan keluar dari mulut. Nak berterus terang itu bagus tapi kena tengok tempat dan masa la...

Senang kata, to be a +ve thinker bukannya mudah. Dan tidak pada semua keadaan kita boleh nak aplikasikan +ve thinking ini. Sama jugak dengan situasi di mana kita tak mahu orang judge kita macam dia tahu semua pasal kita (nak2 baru berkenalan). Jadi kita juga kenalah jadi macam tu. Apa yang jadi kat orang dalam satu2 masa tu, kita cuba masukkan diri kita pulak. Dulu aku macam tu tapi lama2 entah kenapa aku berubah... Tak fikir susah senang orang lain... Pentingkan diri sendiri je...

Dan bila dah fikir susah senang orang, kita pulak dipijak2 tanpa belas...macam mana tu? Serba salah dibuatnya...huhu! Hidup ini tak perlu balas dendam apa yang orang dah buat kat kita... Balas kebaikkan itu adalah lebih baik!!!

Hidayah Yassin | Create Your Badge
Hidayah Yassin

Lelaki Itu Prosa Alam dan Perempuan Itu Sajaknya, Cinta Itu Lagu dan Perkahwinan Itu Orkestranya

Comments

Popular posts from this blog

Sabarlah sayang. Redhalah wahai hati.

Assalamualaikum, Mencari damai di hati Yang mengerti cuma hati Paling atas Allah Maha Satu. Rindu terpaling sakit Nak tahan bukan mudah Walau selalu pujuk hati Tapi, masih tak mampu Bukan tak cuba Tapi selalu kalah Aku bukan sengaja Tapi aku belum mahu Mampu! Bercakap saja Paling senang Tapi nak buat Tak mudah tahu? Kalau ikut hati aku memang nak Tapi apalah kudrat yang aku ada? Kalau paksa dia untuk balas rasa ini Kau rasa dia sudi tak? Kalau sudi, bertahan tak? Kalau cuba dengan uasa untuk pertahan Sampai bila? Kita manusia biasa je Nak pupuk rasa pun tak senang Kalau dia rasa terpaksa Kalau dia fikir dia lebih layak dengan yang lain Bukan tak pernah cuba jauh Tapi aku yang kalah Sebab? Dia sendiri Seolah tahu apa dalam hati aku Tapi aku juga yang sakit Ya Allah! Betapa aku selalu lupakan Kau Aku tahu ini tandanya Kau tak pernah lupa aku Aku mesti redha Aku kena terima apa adanya Aku kena belajar jadi matang Dan tahun yang baru ini Aku perlu

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da