Skip to main content

Tips Ramadhon. Sahur. Suhoor.

Puasa apa khabar?
Sihat lagi tak?
Jangan ikut nafsu sangat ye...
Tahan selagi boleh.
Macam mana nak selami perasaan orang susah kalau tak makan sehari pun rasa nak mati...kan?

So, sempena bulan Ramadhon yang mulia ni...adalah serba sedikit pengalaman dan tips2 yang nak saya kongsikan dengan semua yang sudi singgah sini.

Act, pengalaman atau tips ni adalah yang pernah saya aplikasikan. Bukan sekadar cakap kosong.

So, untuk puasa yang tinggal cuma lebih kurang 16 ari saja lagi ni...jom nak share 1 tip yang saya dah cuba buat masa sahur kelmarin (puasa hari ke13 semalam).

Sejak tengok 1 video dari seberang tambak once upon a time, terasa nak bebeno mencubanya...tapi baru kelmarin berjaya nak mencuba. Alhamdulillah.

Mudah je tips ni. Barang pun mudah ditrmui dan didapati.

Yogurt!

Dalam video tu, yang empunya video gunakan Greek yogurt (tak pasti jenama apa).
Mungkin eloknya yogurt kosong yang belum dicampur apa2 jenis buah.

So, ini apa yang saya buat.

Beli yogurt satu bekas yang kecik tu je sebagai permulaan.
Sebab ni nak mencuba je dulu. Lagipun masa tu tak jumpa yogurt bekas kecik greek punyo.
At least, tak membazir kalau tak kena tekak...ye tak?
Tapi, jangan membazir...itu amalan syaitonnirrojimmm...Tak baik...
Lepas tu, sesambil dah jumpa yogurt bekas kecik...lajakkan sikit carilah oat yang siap dengan kekacang tu ke...jimat sikit dah tu.
Saya jumpa jenama Yogood. Memang good...
So dah junpa 2 bahan tu dah kira cukup dah tu.
Kalau nak tambah kekacang lain macam badam ke, gajus ke, macadamia ke kacang tanah ke...boleh aje. Nak sihat, amek kekacang yang baik untuk kesihatan la...

Ok, it's time for sahur!
Berbekalkan semangat keazaman malam sebelumnya nak soq yogurt...bukak peti cari yogurt yang dah dibeli hari sebelumnya...hehe.

Amek yogurt, bukak penutup dan amek 1 kotak kecik Yogood tu (saya beli yang 6 kotak kecik untuk sekali hidang). So, saya campurkan sikit2 sebab bekas yogurt kan kecik molek je...

Campur sikit2, gaul bagi mesraaaa...then ngap la ape lagi?
Habis oat/muesli dengan kekacang...campur lagi sampailah habis oat/muesli/kekacang tu semua. Gaul sebati dan makannnn sampai habis.

So, kalau masih ada rasa lapar sikit2, boleh makan nasi jugak (kalau boleh tak payah), sebagai backup.

Walaupun dah membuang hajat, perut tidak sekosong selalu. Alhamdulillah.

Mudah je kan, tips Ramadhon saya? Boleh cuba. Lain kali kita guna yogurt kosong je ye? Nak sihat, makan pun kenalah jaga.

Jom amek supplemen jugak...

Hidayah MY
0182248938
(whatsapp "saya nak supplemen")

Comments

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da