Tips Ramadhon. Mengawal kemarahan.

Tips Ramadhon. Mengawal Kemarahan.

"You play, you stay"
"You talk, you stay"
"Talk summore... I don't mind"

Itulah kata2 yang selalu akan saya cakap pada anak2 di tadika.
Geram sebab bukan semua nak faham atau dengar arahan saya.
Kalau diam pon, 5saat je.
Bila saya leka atau sibuk mengajar anak2 yang lain...mulalah yang lain ambil kesempatan.

Kadang tak faham jugak.
Apakah saya begini masa saya tadika dulu?
Haha...kata orang kalau kita jadi cikgu, masa itulah kita akan nampak apa yang pernah kita buat dulu2 ada dalam diri kanak2 yang kita didik sekarang.
Mungkin hanya telahan orang je kot...?

Jadi, persoalannya kat sini...apakah cara atau tips untuk kawal rasa marah kita pada orang...terutamanya anak2 kecik?

Nak pulak bulan Ramadhon ni kan?
Apakah solusinya?

Tidur sepanjang masa, jadi kita akan kurang rasa lapar...
Mandi bila rasa panas?
Lepak tanpa buat apa2?

Tidur itu boleh.
Mandi pon tak salah.
Lepak? Itu kena fikir dulu betul ke tak?

Marah itu fitrah tapi perlu dikawal sebaiknya agar tidak melukakan perasaan orang sekeliling.
Walau hanya dengan anak2 kecik, tetap kita tak sepatutnya mudah marahkan dorang.
Tak larat jugak nak marah dorang setiap minggu walaupun berbeza yang di marah.

Tips paling mudah ialah cuma dengan menenangkan diri dahulu dan selepas itu baru sambung mengajar.
Kalau tetap tak nak dengar...biarkan saja.
Lama2 dorang akan dia dan behave.

Sebenarnya selama 5 saat itulah waktu paling berharga...sebab dorang masih mahu mendengar kata dan diam.

Walau sebentar cuma.
Harapnya anak2 ini faham kenapa dorang didenda atau dimarah.

Dan harap kita sebagai cikgu pun mestilah kena pandai kurangkan kemarahan dengan tidak lagi menjerit sampai hilang suara.
Budak pon tahu menyampah...

2 comments

Popular posts from this blog

Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Terubat Secara Tak Sengaja? Biar Betul...

Malam Gala Girlfriend Kontrak.

Dia Yang Aku Kenal...