Skip to main content

Husnuzhon - Jangan Berprasangka Buruk!

Salam...

Agak berkurun nak sambung dari entri lepas (tak ada kena mengena pun antara keduanya). Cerita hidup masih seperti biasa. Kadang sibuk sangat dan adakalanya suam2 kuku je. Bila bosan, saya jadi sesangap yang mungkin. Nak bercerita dan kongsi kisah tak tahu dengan siapa (saya sedang belajar untuk kurangkan meluah perasaan pada teman2...kesian diorang nak mendengar).

Oh ye, Sabtu yang lepas bersamaan 12 Jun 2010, sepupu ketiga kami sebelah abah sudahpun selamat bertunang. Saya pulak sepupu keempat...huhuhu! Pertama kali menghantar rombongan bertunang secara rasminya. Sebelum2 ini sepatutnya sama2 enjoy menerima rombongan pertunangan saudara2 yang lain tapi keadaan pulak tak berapa nak mengizinkan. Jadilah kan, ada jugak pengalaman... Lepas2 ni iAllah akan menghantar juga untuk 4 kali mungkin...:D

Syuhaila

Amy & Syuhaila

Hantaran Both Of Them!

Pengiring Kehormat...
Masa dari Seremban...
Masa kat Petronas...

Kami dah sampai!

Pelaminan...

Meriah dalam ertikata keramaian orang yang hadir masa majlis tu. Seronok jugak tengok (pertama kali jumpa bakal isteri sepupu). Cantik dalam persalinan yang dah macam pengantin tu... Zaman sekarang memang macam tu la...tak apa, itu dia... Saya? Tunggu dan lihatlah...

Selalunya saya kalau baru tengok orang melalui gambar MESTI akan anggap yang bukan2 dan sejak akhir2 ini saya sedang dan masih mencuba untuk hilangkan perasaa yang begitu. Ada baiknya fikir yang buruk dulu tapi nampaknya yang lebih tidak baik itu lagi banyak...so, saya rasa saya MEMANG perlu untuk sentiasa berfikiran baik atau lebih bagus kalau tidak berfikir...kalau dalam hal2 begini. Sangat tipikal bila kita fikir orang itu begitu dan begini sedangkan kita tak kenal dia siapa...

Dan bila dah kenal...orang ini tidak sebegini yang kita fikirkan, kita pun mulalah menyesal. Kalaulah masa boleh diputar semula? Dan kita juga akan termalu sendiri dan dalam masa yang sama jugak akan terus berfikiran yang tidak baik hanya kerana nak memuaskan hati kita... Tak baik kan macam tu? Allah bagi kita fikiran untuk fikir yang baik2 je. Kalau kita terkena yang tak baik, itu dah nasib dan takdir yang kita sendiri tak sangka akan jadi macam tu.

Tadi tengok Anjakan Paradigma Bersama Dato' Dr. Haji Mohd. Fadzilah Kamsah...tu yang saya terfikir dan semakin berfikir. Bukan semua orang tu adalah seperti apa yang kita fikirkan. Saya pun nak elakkan dari berfikiran yang buruk2 ni. Supaya hati kita lebih tenang, wajah pun tak rasa nak marah atau diri sendiri pun akan yakin selalu. Kira apa yang kita fikir dalam hati akan terpancar dalam hati. Dan pernah saya terdengar orang kata, sentiasa berfikiran baik supaya kita rasa senang hati, iAllah...

Sebenarnya intro entri kali ni memang ada kena mengena dengan isi yang sedang saya tuliskan ini. Tapi lepas dah berdepan dengan "kenyataan" saya jadi pasrah dan saya akui yang kita tak perlu pun nak fikir yang bukan2 sebenarnya. Lebih baik terbuka hati dan terima apa saja yang datang... Semua tu sebahagian pengalaman hidup dan kita perlu selalu ingat supaya jadi pengajaran.

Comments

hudhud said…
kahwin lagi. ni rasa nak kahwin ni heheh :P
HidayahYassin said…
hehehehe...boleh dah kawen tu...

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da

Tak Suka, Tak Berkenan...Tak Faham...

Salam... Tak suka dengan internet connection sekarang ni (currently) sebab asek kelambatan dan kelewatan je... Tak berkenan tengok pengantin lelaki (especially) bila berarak n bersanding pakai cermin mata hitam...kot memang pakai spek takpe gak...tatau kenapa, rasa macam menyampah jek (astaghfirullah...). Kalau nampak lagi hensem ok jugak... Tak faham kenapa aku tulis semua ni hari ni...haha. Bengong sangat nampaknya. Im bored! Actually, dah 4 malam buat Istikharah dengan tujuan nak cari jodoh...bukan nak buat pilihan tapi lebih kepada nak mintak petunjuk Allah siapakah dia yang benar2nya. Benarkah dia yang sekarang ini orangnya? Dan dah 4 hari jugak pepagi aku tengok Nur Kasih...dari Nur Istikharah sampai dia mohon Allah tunjukkan dia...sebab dia masih keliru dengan semua yang jadi, sama je aku rasa dengan apa yang sedang aku lalui. Cuma yang bezanya, dia sudah 'sah' dan Adam pula masih terus memujuk dia. Aku? Tak tahu berada di bahagian siapa? Sebab