Skip to main content

Komunikasi Antara Kawan/Teman Lelaki & Wanita...

Salam...

Ingat lagi tak macam mana kita mula2 bercakap dengan orang? Kita yang mula dulu atau biar orang je cakap dulu? Ada rasa segan tak? Atau bila dah cakap sepatah dua kata, kita blur lepas tu kita senyap? Bosan kan macam tu? Kalau banyak cakap pon tapi yang mendengar takde respon terasa macam orang tu menyampah kot? Kenot2, mesti fikir yang +ve je...

Teringat dulu tiapkali jumpa orang baru (kawan2 baru yang sebaya, biasanya), mesti rasa takut2, malu2 nak kenalkan diri. Itu baru rakan2 sebaya n bila depan kelas lagi satu hal pulak. Kalau boleh tak nak kenalkan diri tapi dah cikgu suruh, ikutkan saja. Tak baik membantah kan.

Kalau nak dibandingkan dengan sekarang, kecik2 dulu lagi aku berani. Masa tu tak tahu takut sangat. Cuma malu2 tu ada la. Biasalah nama pon budak. Dan sekarang ni dah sangat kurang malu bila nak tanya orang siapa nama dia instead dari tunggu je orang mulakan dulu+dah senyum2.

Itu baru dengan kawan2 perempuan biasanya. Tak tahulah kenapa perlu malu? Takut? Tapi dengan lelaki agak senang untuk mulakan sesuatu perbualan sebab diri diorang sendiri tidak malu...dalam konteks memulakan persahabatn n perkenalan. Cubalah test kat mana-mana lelaki iAllah benda yang sama berlaku melainkan kalau ada yang cuba menggatal (cakap gedik2, terpusing sana sini, belai2 rambut bagai), baru nak bersuara lelaki pon cabut...tapi kalau lelaki tu suka, itu lain cerita.

Sekarang aku cuba untuk mesra secara tidak berlebihan agar tidak mengundang persepsi yang tidak baik. Hati manusia, siapalah tahu. Senyum saja pun dah cukup sebenarnya tapi kalau dah tiapkali bertembung, lebih baik ucap sesuatu agar kita tak rasa kosong je. Sekadar bagi salam pon ok dah tu. Sama2 dapat pahala, iAllah.

Sebenarnya aku sedang cuba untuk belajar bagaimana mahu memulakan sesuatu perbualan dengan orang yang lain jantina dengan aku. Dah tentu insan itu seorang lelaki. Entah kenapa rasa malu itu terlalu menebal dalam diri sekarang ni. Pelik jugak. Sepatutnya dikurniakan adik2 lelaki semuanya, aku lebih tahu bagaimana nak menanganinya tapi tidak. Tak tahu kenapa ye? Mungkin sebab tak rapat sangat kot sejak kecik n sekarang ni pon baru nak mula rapat2 sikit. Itupun kebanyakkanya cerita apa2 pun mesti yang ada kaitan je.

Aku dah pernah cuba mulakan tapi end up aku rasa lemas sebab takde respon seperti yang diharapkan. Lagipon aku tak tahu nak tanya apa dah. Agak2 kalau diajak berbual mesti orang bosan dengan aku sebab senyap je. Tapi kaalu dengan kawan2 perempuan memang aku agak talkative bila aku dah kenal akwan2 dan diorang boleh get along dengan aku. Kena teongok rentak orang tu macam mana dulu. Sebab kalau main terjah je, orang benci walaupun itu memang semulajadi cara kita. Tapi tak salah kan kalau kita tahu membataskan cara kita? Kalau orang dah biasa gurau cara kasar pun, tak semestinya semua orang boleh terima. Entah2 dalam gurau2 seharian tu ada yang kecil hati tapi tidak diketahui...

Bila berbual2 dengan kawan2...ada yang kata, lupakan jelah orang yang diharap2kan tu. Tak pun ada jugak yang suruh cuba cara lain. Nak call? Takpelah kot...aku bukan reti nak call lelaki melainkan diorang tu ada hubungan darah dengan aku. Hahaha... Taklah, kawan2 lelaki pon mana aku pernah call kalau tak perlu melainkan diorang je call itu pon dah lama dulu. Sekarang masing2 menghilangkan diri.

Jadi, kesimpulannya sekarang, apakah cara yang terbaik untuk memulakan perbualan dengan orang yang kita baru nak kenal? Terutama sekali lelaki. Ada juga perempuan yang kita kena tengok dulu macam mana dia sampai kita rasa selesa untuk borak baru kita teruskan... Bosan kan kalau nak bertanya2 hal2 kerja kat diorang? Dahlah seharian menghadap keje, lepas tu orang ajak borak tanya lagi hal kat tempat keje. Tapi apakah topik yang sesuai nak dibualkan? Kira2 macam nak memenangi hati pihak lawan n mana tahu boleh cari jodoh dengan cara tu kan? Berangan je aku ni...tak2 misi mencari keje mesti diteruskan juga, tak kira apapon jadi...iAllah (maaf, tiba2 masuk hal lain pulak)

Hidayah Yassin | Create your badge


Click to view my Personality Profile page

Comments

tunbegia said…
salamm pkenalan,
HidayahYassin said…
salam perkenalan kembali...
Anonymous said…
salam buat dik
HidayahYassin said…
salam buat anda juga...

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da

Tak Suka, Tak Berkenan...Tak Faham...

Salam... Tak suka dengan internet connection sekarang ni (currently) sebab asek kelambatan dan kelewatan je... Tak berkenan tengok pengantin lelaki (especially) bila berarak n bersanding pakai cermin mata hitam...kot memang pakai spek takpe gak...tatau kenapa, rasa macam menyampah jek (astaghfirullah...). Kalau nampak lagi hensem ok jugak... Tak faham kenapa aku tulis semua ni hari ni...haha. Bengong sangat nampaknya. Im bored! Actually, dah 4 malam buat Istikharah dengan tujuan nak cari jodoh...bukan nak buat pilihan tapi lebih kepada nak mintak petunjuk Allah siapakah dia yang benar2nya. Benarkah dia yang sekarang ini orangnya? Dan dah 4 hari jugak pepagi aku tengok Nur Kasih...dari Nur Istikharah sampai dia mohon Allah tunjukkan dia...sebab dia masih keliru dengan semua yang jadi, sama je aku rasa dengan apa yang sedang aku lalui. Cuma yang bezanya, dia sudah 'sah' dan Adam pula masih terus memujuk dia. Aku? Tak tahu berada di bahagian siapa? Sebab