Skip to main content

Ukhwah Fillah...

Salam...

Blog dah comel2 pun malas nak buat entri baru...haha! Pujilah sendiri sebab tak mungkin kot ada yang puji dah dan setakat ni, puas hati dengan template ni dengan segala2nya sekali...takde masalah lagi kot. Ok, minggu ni agak busy dengan segala macam kerja2 yang berkaitan.

Kebelakangan ni bagi aku sendirilah, barulah rasa sebenarnya ramai lagi sedara2 aku ye? Tahu dah ada ramai cuma untuk berjumpa itu adalah sangat mustahil ketika itu (dulu). Tapi sekarang alhamdulillah tapi macam ada je yang macam susah jugak nak diketemu disebabkan kesibukkan masing2 walhal kita ini punya kaitan yang agak rapat.

Kenapa kalau dengan orang2 luar (kawan2lah biasanya) kita macam ada banyak masa untuk mereka walau kadang2 ada yang bila senang lupa tapi susah kawan2 itulah jadi tempat mengadu segala hal. Mungkin ianya bermula dari dalam diri sendiri.

Sedih tengok ada ahli keluarga yang dah veteran bila teringin sangat nak jumpa sedara itu dan ini nak2 dalam keadaan yang tak berapa nak mengizikan ketika ini pula. Nak berjalan sellau tak berapa nak larat. Nak menanti kunjuang ahli keluargayang lain (jugak veteran), sama juga kondisi diorang. Ini adalah UMUM dan pernah mungkin jadi pada kalian?

Kadang2 masa muda telah buat kita semua lupa (tua sangat ke aku? hahaha), kalau tak ada sedara yang sejauh itu tak apa... Tapi bila usia menjengah, kesedaran itu macam memberitahu kita yang hidup kita makin tak mengizinkan kita untuk lama2 dia bumiNya ini.

Dan disebabkan inilah telah membuatkan diri sendiri fikir apakah aku akan jadi begitu juga? Waktu muda, segalanya masih panas dan berbahang. Kalau salah sikit siram kononnya nak redakan rasa bahang itu tapi dah tersalah siram pulak...akhirnya kita yang disalahkan. Bukan nak menuding jari tak tentu pasal tapi ianya berlaku dalam keluarga aku sendiri dan ada jugak kat keliling kita...

Nak mempertahankan itu bagus dan baik TAPI tolonglah jangan terlalu mempertahankan sampai apa yang dah tentu2 kita nampak SALAH pun kita kata BETUL? Apa maknanya tu? Mungkin aku kalau jadi seperti dia dan dia...(sesiapa je) akan buat perkara yang sama tapi cara kamu itu seolah2 macam kamu TAK pernah buat salah...selama hidup ini.

Kita pastilah akan pertahankan hak kita dan siapa yang paling rapat dengan kita (situasi sekarang : keluarga). Tapi bukan semua benda yang kita buat itu betul? Ok, itu dia dengan cara dia, kita dengan kisah kita. Tapi sayang sebab keluarga kita yang sedia ada tak berapa nak besar tiba2 bercakaran yang semakin lama semakin parah sampai tak tahu apa nak buat lagi... At the end, I'm just hope and pray to Allah for our happiness in life...n hope so we will get back together like before!

Tapi takkan ada apa2 perubahan kalau tak ada usaha dan komitmen semua. Dan pernah dengar (rasanya ini benar) kata orang, kalau adik-beradik itu hubungan baik je tapi bila masing2 dah kawen penyebab renggangnya hubungan persaudaraan adalah disebabkan oleh ipar duai... Jeng Jeng Jeng! Kenapa dan mengapa tiada sebab yang konkrit... Sebab tidak semuanya begitu pun.

Kadang saya terfikir, apakah bila kita semua dah dewasa dan mengambil alih tempat orang2 tua terdahulu, kita juga akan mengalami hal yang sama juga ke? Adakah ini yang dinamakan sebagai roda kehidupan yang WAJIB kita lalui? Saya lihat orang lain tidak seperti saya pun? Itu apa yang saya nampak dari luar, dalamnya tidak pula saya selidiki.

Dan bila difikir semula, semua orang punya perasaan masing2. Kita yang muda biasanya dengan rasa marah, baran dan panas...jaranglah cepat bersabar bila berlaku sesuatu. Yang agak berusia pula mudah saja hati tersentuh. Jangan tak tahu ye, walaupun orang2 ini mudah bergurau tapi bila tiba satu masa benda biasa boleh jadi luar biasa. Jadi, bila bercakap tu kenalah hati2...kalau tak bawa padah.

Harap sangat kita semua kuat dan utuh dalam perhubungan sesama kita lebih2 lagi antara saudara sedarah sedaging. Sebab bila kita susah sepatutnya saudara2lah selayaknya membantu. Tapi kalau terlalu EGO, tepuk dada tanya iman. Kita semua sudah matang dan kita patutnya tahu apa yang baik mana yang buruk. Saya juga benar2 takut dan sedih andai satu hari nanti saya TERPAKSA berhadapan dengan situasi ini.

Fikir2kanlah...

Hidayah Yassin | Create your badge


Click to view my Personality Profile page

Comments

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Ajip!

You're 22nd!

Gembira...

Salam... Suka sebab tak payah bawak kete g keje lagi. Dah tak perlu rasa nak park2 kete lagi... Abah dah bawak kete g KL... Dulu2 masa baru2 nak keje kalo abah nak bawak kete g KL, aku jadi cam hilang punca...hahaha... Sekarang tak lagi. Nak2 sekarang ni aku memang malas nak parking kete masuk dalam sekolah lagi. Bosan, capek, penat, rimas, lemas... Kira ok la tu kan? Aku sempat pesan kat mak, kot2 nak hantarkan hari2 pun bagus gak sebab tak payah aku nak bawak2 kete dah. Kalo mak suh bawak Unser dia, aku malas lah sebab sekarang ni ada kursus apa tah kat dewan so, banyak kete yang park kat luar tu... So, baik mak hantar ngan amek je sekalian dia ke kolej... futnot: semalam aku agak pelik kenapa pekerj2 booth makanan kat TS ni tiba2 bawak hp memasing kat arah belakang aku? pastu siap menjerit2 pulak... rupa2nya ada bintang sinetron 'Anakku Bukan An a kku' datang n lalu kat kawasan tu... takut diserbu ke? aku , Zila , Nurul ngan Asmah 'bertekak' kejap kata pelakon tu