Skip to main content

Hidup dan Mati Itu Urusan Dia...


Salam...

Entah kenapa sejak akhir2 ni, aku selalu dengar tentang kematian, keuzuran. Tapi ini melibatkan orang2 yang hubungannya dekat dengan aku, rapat dengan keluarga aku semuanya. Akhirnya aku anggap ianya sebagai peringatan untuk aku yang Mati itu tak kira di mana, bila masa dan berapa usia kita sekalipun... Sejak awal tahun ni, ada saja yang sakit2 (kebanyakkannya yang dah berusia), admitted dan lepas tu pergi mengadapNya.

Awal tahun hari tu, aku dikejutkan dengan pemergian bakal abang sepupu (bf kakak sepupu) tiba2...tapi kebanyakkannya suspek Sakit Jantung. Muda lagi arwah abang tu - 31 tahun kalau tak silap. Dan untuk pertama kalinya aku dapat tengok muka arwah dari dekat masa tengah terbaring dan lepas dikapankan. Perasaan masa tu tak pulak takut atau seram...cuma tak percaya sebab yelah mungkin dia masih muda, nampak sihat je...tau2 dah takde je...

Yang kedua pulak pak Long (abang ipar mak) meninggal. Tapi aku tak terkejut walaupun masa arwah abang yang tadi tu meninggal arwah pak Long ada datang menjenguk dan aku tak sempat nak jumpa pun. Ingat lepas je jenazah arwah abang tu di bawa ke kubur, aku nak tegur arwah pak Long tapi tak sempat... Pak Long meninggal dunia kat Hospital Melaka. Katanya Kanser Paru2... 

Lepas tu sedara mak kat Melaka pulak. Dia admit kat HTJS walaupun duduk kat Melaka. Masa pertama kali jumpa selepas sehari dia masuk, rancak berborak (kata kawan, itu salah satu tanda2 orang tu bakal 'pergi' selamanya)... Menantu dia pun macam terkejut tengok sebab banyak sangat bercakap masa tu. Dan makcik Ipah meninggal pagi Maghrib Khamis (ikut Islam dah masuk Jumaat)... Kanser Payudara. Katanya dah lama tahu (adik-beradik perempuan arwah makcik Ipah memang ada sakit yang sama) tapi dia simpan sendiri2...wallahua'alam...

Dan yang terbaru, abang sepupu mak yang kitorang panggil pak Tunggal... Ikut pengesahan doktor, ada kaitan dengan paru2...lupa nama sakit tu. Last jumpa+bercakap raya dulu...lama dah kan? Sehari sebelum dapat tengok dan salam je... Pagi2 Jumaat tu (skip keje...) gerak balik kampung...tak berapa pagi pun sebab sampai2 je kat kampung dah selamat dikebumikan dan proses untuk semua2 tu berlaku dengan pantas...

Apa yang aku dan semua harap (keluarga terutamanya) semoga roh mereka2 ini dicucuri rahmat Allah selalu dan ditempatkan bersama2 mereka2 yang beriman... Al-Fatihah...

"Kami tidak membuat sesuatu makhluk sebelum kamu (Muhammad) untuk hidup selama-lamanya" (21:34). Justeru, semua makhluk mati, termasuk Nabi Isa, yang sesetengah golongan percaya tidak wafat kerana akan turun ke bumi untuk menyelamatkan manusia sebelum datang Hari Kiamat. Bagi pihak yang berat menerima kenyataan tersebut Allah menegaskan pula dengan beberapa ayat al-Qur'an. Dua daripadanya adalah:
"Apabila Allah berkata, 'Wahai Isa, Aku akan mematikan kamu ....'" (3:55)
"Aku (Isa) hanya mengatakan kepada mereka apa yang Engkau memerintahkan aku dengannya: 'Sembahlah Allah, Pemelihara aku dan Pemelihara kamu.' Dan aku seorang saksi ke atas mereka selama aku di kalangan mereka; tetapi setelah Engkau mematikan aku, Engkau Sendiri adalah penjaga ke atas mereka; Engkau saksi atas segala sesuatu." (5:117)
Ayat pertama menunjukkan kenyataan daripada Allah, dan kedua, kenyataan daripada Nabi Isa sendiri tentang kewafatannya. Isa yang hidup sebelum Muhammad telah wafat atau mati seperti makhluk lain. Kepercayaan bahawa dia akan turun ke bumi adalah kepercayaan Kristian yang turut hadir dalam Islam tanpa ajaran al-Qur'an. (sumber:http://www.e-bacaan.com/)
futnot: adakah rasa tak sedap hati...berdebar2...ada kena-mengena dengan semua ni???

Hidayah Yassin | Create your badge


Click to view my Personality Profile page

Comments

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da