Skip to main content

Mengalah Tak Bererti Kalah...

Salam...

Setelah sekian lama mencari tajuk+masa+kelapangan, akhirnya...menulis jugak aku hari ni. Walaupun dalam hati tak betul2 lapang tapi mahu tak mahu aku paksa diri jugak... Selama tak menulis kat sini, banyak tak banyak jugak hal yang jadi cuma mood tu belum mari lagi nak menulis... Ini pun so-so je...

Tiba2 je bukak bookmark kat browser (walaupun tak payah nak bookmark langsung), pasal 1 kete ni... Rindu pulak time2 'dia' tanya pasal kete ni kat aku...hahaha. Diam tak diam, pejam celik-pejam celik dah berbulan2 pun benda ni berlalu. Kesannya masih hangat terasa...sangat poyo aku ni...

Biarlah benda tu nak berlalu pun walau masih kekal dalam ingatan...wah, puitis2 pulak kan? Tiba2 jugak, aku rasa semacam je akhir2 ni. Yang paling terkesan ialah pasal hal yang ini, dan buat aku rasa...tak baiknya buat budak tu macam tu kan? Lebih menguatkan rasa bersalah tu bila tiapkali aku YM dengan dia, langsung tak balas... Kadang2 aku fikir, aku ni jahat ke sampai orang pun tak suka aku dah... Tapi, akhirnya aku sendiri fikir2 balik, tak luak pun semua tu... Biar je la...

Tak semua orang suka kita sebab kita pun bukan suka semua orang kan? Benda2 ni biasa je jadi kat semua orang... Sedang Rasulullah S.A.W. pun ada je yang tak suka... Apatahlagi kita ni manusia biasa yang acapkali buat dosa...

Rindu kat blog sangat2...kenapa entah mood nak update hari2 yang aku lalui tiba2 hilang entah ke mana... Tapi sangat je rajin untuk edit kat blog cite tapi idea pun tak sekalian datang... Buntu aku dibuatnya sekarang ni... Semoga aku pulih seperti sediakala hendaknya...

Oh ye, berkenaan tajuk kat atas tu... Bukan apalah kan... Tadi dah cite hal yang pertama, sekarang ni cite pasal hal yang berlaku sekeliling aku lately. Biasalah hal dengan "budak2" ni... Kalau ikut hati, lama dah aku hentam, henyak "budak2" ni... Tapi bila fikir2 semula, tak apalah sebab tak luak sikit pun kat aku. Memang pengalaman itu sangat mendewasakan sebenarnya... Sebab? Dulu2 aku pernah lalui hal2 yang seakan sekarang ni. So, belajar dari kesilapan walau berlaku jugak kesilapan sikit2... Menyesal bila tak habis luahkan apa yang terbuku kat hati tapi akan menyesal jugak bila "budak2" ni kena sembur. Maklumlah, tak sampai hati kan?
Harap2 dan aku selalu jugak berdoa dalam hati moga dibukakan hati "budak2" ni. Jangan suka terjah orang tak tentu pasal tanpa soal selidik, jangan ikut sangat cakap orang, janganlah sebab didesak dan tertekan mesti nak lepaskan pada yang tak sepatutnya, fikir dulu sebelum buat apa2 keputusan sekalipun dan...jangan ingat semua orang tu sama je, boleh jadi macam  kamu... "budak2"... tolong faham dengan masalah orang lain jugak...dan janganlah cari orang untuk mudahkan keje2 kamu orang je... Macam tu, duduk goyang kaki je lah? Tolong hormat orang2 yang lebih senior dari kamu dari segi umur ni. Kalau sebab kamu lebih senior dari segi keje sekalipun, tetap jugak orang yang baru itu lebih senior...
Moga lepaslah segala yang terbuku kat hati aku. Dulu tak macam ni pun, sekarang pulak boleh jadi macam ni??? Apalah agaknya yang boleh menyebabkan seseorang manusia itu boleh berubah tiba2? Ok, aku boleh jawab balik apa yang "budak2" tu cakap sebab mungkin diorang "budak2" tapi aku rasa sebab apa yang "budak2" tu cakap semuanya nonsense... Tak berasas langsung. Sesuka hati je nak cakap apa je, kononnya tak mahu dengar komplen... Hello!!! Kalau kamu baca, aku suka sangat tapi kemungkinan itu sangat kecik la... Selama ni yang komplen pun bukan aku atau dia tapi "kamu yang masih budak2" ni kan? Sampai ke hari ni pun aku masih persoal diri aku kenapa? Kenapa aku tak cakap apa yang sepatutnya aku cakap???

Aku kalau rancang2 nak cakap ni biasanya tak boleh nak cakap pun sebab bila tiba masa, skrip yang kita jangka2 tak sama dengan apa yang jadi... So, kena bertindak spontan dan berfikir cepat supaya tak berlaku hal2 menyesal di kemudian hari ni... Maaf, aku tak tahu macam mana nak pendekkan cite dan berkias2 sebab aku cakap tak berkias pun orang tak faham apatah lagi yang ada maksud2 tersirat ni...

Sudahlah tu...lagi banyak aku tulis, lagi banyak aku marah. Aku sedang belajar untuk tidak marah orang tak tentu pasal (aku tak marah pun orang kata aku marah?)... Aku sedang belajar untuk lebih matang dan dewasa. Dah penat nak rasa diri ni macam "budak2".

Sama jugak rasanya penat nak rasa diri ni GEMUK dan orang keliling lebih banyak tak suka dan pandang aku BURUK... Ye, aku akui aku tak cantik... Kenapa orang selalu susah hati dengan orang2 GEMUK? Menyusahkan mungkin? Menghabiskan harta2 diorang kot? Kalau BESAR pun kenapa? Ada jugak yang boleh terima tapi % sangatlah sikit. Entahlah, nak puaskan hati semua orang bukan boleh. Kalau dah KURUS, ada jugak orang bercakap2... Alhamdulillah, setakat ni aku masih bernafas dibumiNYA... Diberi kesihatan yang baik dan umur yang moga2 diberkati... Aminnn...

Hidayah Yassin | Create your badge


Click to view my Personality Profile page

Comments

Syima Syaz said…
btl tuh dayah,tak sume org suka kita...
pastu pasal fizikal.tak kisah kau gemuk ke,kurus ke kalau org tu hobinye mengutuk n menghentam org mcm diri tuh perfect sgt,sure kau kene hentam jugak.aku kurus...kene jugak.masa aku dpt bdn ideal,kene kutuk jugak..ape ntah lagi bila aku dah jadi kurus lidi ni balik...kene kutuk gak.normal la..org suka kutuk ni rasa diri perfect lah kot.
senang citer....kite puji je diri kite sendiri.biarla mulut org tu...n 1 more thing,takyah la kau asyik pikir org anggap kau tak cantik dan kau ssh nak dpt partner.trust me,kau ade hati yg cantik dayah..1 day,Allah akan bagi kau partner yg hatinye pun cantik mcm kau..=)
Kuatkan semangat n think positive k.
HidayahYassin said…
Syima Syaz - thanks a lot... stop thinking about what others think about us rite? lemas dah aku dibuatnya...penat nak buat muka baik tapi dalam hati pergh...Allah je tahu semua...

bukan tak boleh terima tapi as human being, kita ada had rasa untuk semua ni kan? walau orang yg kata tu cakap aku tak boleh dibuat gurau...boleh je...esp pada yg dah kenal tapi sampai masanya, aku jadi tension jugak...

biarlah masa yang tentukan...kalau ada jodoh tu, iAllah...thanks again for the doa...same wish to you...take care!

Popular posts from this blog

Sabarlah sayang. Redhalah wahai hati.

Assalamualaikum, Mencari damai di hati Yang mengerti cuma hati Paling atas Allah Maha Satu. Rindu terpaling sakit Nak tahan bukan mudah Walau selalu pujuk hati Tapi, masih tak mampu Bukan tak cuba Tapi selalu kalah Aku bukan sengaja Tapi aku belum mahu Mampu! Bercakap saja Paling senang Tapi nak buat Tak mudah tahu? Kalau ikut hati aku memang nak Tapi apalah kudrat yang aku ada? Kalau paksa dia untuk balas rasa ini Kau rasa dia sudi tak? Kalau sudi, bertahan tak? Kalau cuba dengan uasa untuk pertahan Sampai bila? Kita manusia biasa je Nak pupuk rasa pun tak senang Kalau dia rasa terpaksa Kalau dia fikir dia lebih layak dengan yang lain Bukan tak pernah cuba jauh Tapi aku yang kalah Sebab? Dia sendiri Seolah tahu apa dalam hati aku Tapi aku juga yang sakit Ya Allah! Betapa aku selalu lupakan Kau Aku tahu ini tandanya Kau tak pernah lupa aku Aku mesti redha Aku kena terima apa adanya Aku kena belajar jadi matang Dan tahun yang baru ini Aku perlu

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da