Skip to main content

Berangan...

Selalu ade angan-angan nak jadi macam semua orang yang zahirnya nampak gah...best, seronok...
Tapi, selalu juga terlupa yang susah dorang...perit dan payah dorang Qllah saja yang tahu.
Sebab apa yang kita nampak hanya selepas kepayahan.

Nak jadi senang tak senang.
Nak jadi susah bukan payah.

Dan setiapkali aku rasa tak best, dalam hati mesti kata,

"Kan best kalau aku macam dia..."

Dan satu halnya lagi, aku kurang pasti apakah selama ini aku memang begini atqu sejak kebelakangan ini saja aku begini...

Ye...dalam hati terdetik rasa tak baik terhadap orang lain.
Baru jumpa, belum kenal dah rasa dia jahat.
Belum jumpa, kenal dalam alam maya...rasa dia baik.

Aku selalu harap aku xmudah sangka buruk pada manusia lainnya.
Sebab manusia tak pernah sama.
Allah jadikan kita berbeza tapi masih dalam lingkungan yang sama.

Macam tulis blog, kqlau bukan kawan baik yang perkenalkan...sampai sekarang pun aku tak reti kot...
Bila galak sangat, terasa eh kau ni macam takde keje pulak?
Tapi, bila dah malas sangat-sangat...tetiba rasa kenapa aku ketinggalan sangat ni?

Aku banyak tanggungjawab yang masih tertangguh.
Aku lupa aku dah mulakan sesuatu...
Tengah jalan, aku tinggalkan macam itu je.

Allah! Ampunkan aku atas semua kelalaian ini.
Aku malu dengan Kau, ya Allah!
Aku segan dengan semua orang...
Tapi, aku masih di jalan yang sama.

Semua benda aku nak buat.
Semua benda jugak aku tak tahu nak mula dari mana.
Semua benda tergendala.
Semangat cuma suku jalan...
Tapi, mahukan hasil yang terbaik.

Takde usaha, apa kau boleh dapat?
Aku selalu berangan nak jadi macam orang lain.
Punya masa untuk segalanya.
Punya jalan yang mudah.
Boleh berjaya...

Tak semua tu mudah... Aku lupa!
Tapi, kalau aku takde masa untuk Allah...
Macam mana Allah nak adakan masa untuk aku, kan?

Hari-hari cakap dalam hati...ye! Aku nak BERUBAH.
Tapi, apa yang aku ubah?
Masih buat tak faham.
Masih buat tak tahu.
Masih buat tak nampak.

Sampai bila nak macam ni?
Sampai bila nak begini?
Sampai bila?

Izrail takkan tunggu masa yang kau mahukan untuk ambil nyawa kau.
Itu perintah Allah...dia wajib laksanakan.

Allah...aku minta ampun!
Dosa aku semakin menggunung tinggi...
Setiap saat, setiap masa...
Aku tak pernah tak berfikir apa yang sedang jadi dengan aku.
Tak pernah aku lupa untuk fikir, tugas sebagai Khalifah telah aku laksanakan dengan baik atau tidak?
Aku lupa fungsi aku dijadikan sebagai manusia...

Ampuni aku!

Comments

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da