Skip to main content

Ujian Hidup...

Salam...

Kata orang, dalam hiudp pastikan ada ujian dan dugaannya. Setiap orang, lain ujiannya. Cuma, terpulang pada kita bagaimana mahu hadapi sesuatu ujian itu.

Pernah dengar kata2 ini? "Kalau kita merasa ujian yang kita hadapi itu terlalu besar, jangan lupa orang lain lebih besar ujiannya"... Saya selalu n kerap dengar kata2 ini. Tapi selalu juga terlupakan bila saja saya diuji. Selalu lupa yang orang lain lagi banyak ujiannya, lagi hebat dugaan yang mereka hadapi. Dan dengan ujian jugalah menjadikan kita lebih kuat dan tabah. Dan tiapkali adanya ujian, pastikan ada yang melayangkan kata2 hikmah, "Sabarlah...mesti ada hikmah di sebalik semua yang berlaku"".

Kata orang lagi, bercakap memang mudah tapi nak menghadapinya bukan sesenang bercakap... Benar, bukan? Saya akui yang saya sangat suka nasihatkan orang dengan harapan apa yang pernah saya buat dulu kala (mana yang tak baik la biasanya), orang takkan ulangi lagi, iAllah... Tapi nampaknya ilmu saya tidak cukup lagi sebab orang bukan saja tak mahu dengar dan terima malah saya akan dimarahi kembali... Pasrah saja...

Ada tu, minta nasihat beria2 tapi end up dia buat tak tahu saja. So, saya pasrah lagi la... Orang ada kata lagi (re-blogged), "Tak semua suka kita sebab kita pun tak suka semua orang". Jadi, seperti biasalah saya yang sememangnya tak gemar memaksa orang untuk mendengar apa yang saya kata...jadi saya biarkan saja. Nak2 jenis orang yang degil2... Biasanya orang yang macam ni untuk bagi dorang faham dengan lebih jelas adalah apabila dia kena so dia akan tahu.

Bukanlah maksud saya, mendoakan yang tidak baik tapi rasanya itu lebih baik mungkin. Atau ada juga yang bodoh sombong. Maksudnya di sini ialah bila dah terkena betul2 n tak mahu ada rasa malu maka dibiarkan saja apa masalah yang terjadi. Sonang kato, dah kono tapi buek tatau yo sobab malu kot orang kobar dio tu gini gitu gini dulu2...

Dan sekarang bila diri sendiri diuji lebih hebat dari yang dulu2, saya terfikir jugak mengapa? Teringat kat satu notes yang saya baca di FB. Maksudnya lebih kurang begini, jangan kecil hati atau marah dengan ujian yang diberi sebab Allah benci dengan manusia yang tak tahu redha dengan ujian DIA.

Bukan mudah tahu, nak senangkan hati untuk terima semua yang berlaku. Tapi, saya tak lupa bila orang kata...manisnya ujian hidup. Betapa saya bangga dengan insan2 yang tabah hadapi ujian hidup. Redhakan aku Ya Allah bila aku diuji... Amin!!!

Baru2 ini adalah beberapa hal yang terjadi kepada hidup saya sendiri. Saya sedang belajar untuk tabahkan diri... Saya jenis yang mudah memaafkan tapi akan ingat sampai bila2 (mungkin ramai yang sama macam saya). Saya juga tak suka berdendam...tapi saya akan ingat sampai bila2... Dan bila dikhabarkan kepada teman2 di alam maya, mereka semua suruh saya bersabar (thanks...) dan percaya pada diri sendiri, sayang diri sendiri...

Ye, sekarang itulah yang sedang saya perlajari. Ada juga beberapa orang teman n orang2 yang dikenali saya jadikan sebagai sumber inspirasi hidup (walaweyh...tak menahan... ;)). Saya kagumi kehidupan mereka, ketabahan mereka dan segalanya. Moga saya juga diberi kekuatan yang serupa...

Dan masih saya ingat lagi, kata seorang saudara rapat saya... "Jangan percayakan sesiapa kecuali diri sendiri... Allah itu sudah pasti!". Barulah kini saya mengerti... Kita hidup bukan seorang di dunia ini tapi bila orang lain tak sama dengan kita, apa kita boleh buat?

Kita diuji kerana DIA mahu kita selalu merintih padaNYA...
Kita diuji kerana DIA mahu kita selalu mengadu padaNYA...
Kita diuji kerana DIA mahu kita tak lupa padaNYA...
Kita diuji kerana DIA sayangkan kita...
Kita diuji kerana DIA tahu kita kuat untuk hadapi ujianNYA...

Tabahkan hati2 kami yang sedang diuji...


Comments

forzest said…
Nice post... Keep posting...
HidayahYassin said…
thanks...i'll try the best that i can...

Popular posts from this blog

Berkampung di Tunas Kijang

Salammmm... Berdasarkan tajuk di atas...malaslah nak berpanjangan ke mukaddimah lainnya... Haha...ye, dah beberapa hari ni terpaksalah kita berkampung tidak berkhemah di tempat orang demi melunaskan kerja yang tertangguh akibat keputusan yang diambil pun hanyalah di saat akhir... Ohoi...seruk banget deh... Bolehlah silang kaki silang panggung 4 hari ni...dari Selasa lopeh dan harapnya harini adalag hari terakhir kami kat sini... Tapi untuk kerja yang lainnya terpakso lah menjejakkan kaki kesini lagi dalam 2minggu sekali ke...? Bekerjalah kerana Allah... Semoga tabah...

Iftaar... Best2!

Salam... Lega sikit kepala yang sakit dari semalam bila selesai satu hal. Huhuhu! Alhamdulillah..itu biasanya tanda2 tak boleh puasa tapi tatau la bila kan...perut dah sakit2... Pernah sekali dulu dapat puasa penuh, saya adalah sangat gembira tak perlu fikir nak ganti dah...settle... Jumaat lepas, bertempat di KFC KL Sentral telah berlangsungnya satu perjumpaan merangkap majlis kecil2an berbuka puasa dan juga sekalian mengambil barang dari seseorang yang turut berbuka puasa bersama2... Bunyi macam best je ye? Padahal kitorang ber3 jek. Hehehehe... Tapi sungguh seronok sampai tak terkata dan terluah apakah keseronokkannya... Harap2 takde la yang bising2 tanya kenapatakajakkitorangberbukasekali ...mencik!!! Ada aku kesah??? Hahahah, berlagak sungguh ayat itu. Semua ni tak diplan pun...2 hari sebelum je bincang nak jumpa sebab den nak sesangat amek pola yang telah susah payah dibuat oleh Aini...(lepas dah 2x dipos tak sampai2 kat teratak hamba ini...geram gile dengan pos ni...huh!) da